Let op: Het Stamboekkantoor is verhuisd naar de Lavendelheide 13 in Drachten.

expand_more
search

Blog Amanda Krogstad: op weg naar het WK mennen

calendar_today 25 maart 2023

De Zweedse menster Amandag Krogstad Jansson bereidt zich voor op de Wereldkampioenschappen van 27 september tot en met 1 oktober in Frankrijk, in Le Pin-Au-Haras. ‘Slagen op het hoogste niveau is zowel het leukste als het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan.’ In deze blog neemt ze ons mee in haar voorbereidingen.

Trainen, werken en gezin

De voorbereiden vereisen een enorme planning om alles voor elkaar te krijgen. Niet alleen om thuis te trainen en om weg te gaan voor training, maar ook om alles op de boerderij te regelen en tegelijkertijd voltijds te werken en voor de kinderen te zorgen. Sommige dagen vraag ik me echt af waarom ik dit doe, maar meestal is het echt leuk.

Investering van een heel team

Het is de investering van een heel team. Ik en mijn man Jerry, zoon Loki en mijn ouders. Iedereen doet mee en zonder elkaar zou het niet werken. We zouden bijvoorbeeld niet naar trainingen of wedstrijden kunnen zonder dat mijn ouders komen helpen met alles wat er thuis op de boerderij nog moet gebeuren. We hebben niet alleen de wedstrijdpaarden, maar ook schapen, kippen, konijnen, honden, een kat en een Shetlandpony voor Loki. Daarnaast hebben we ook trainers, dierenartsen, hoefsmeden en tandartsen die komen kijken en de paarden goedkeuren, die meedenken en helpen bij het correct trainen zodat alles zo goed mogelijk zal verlopen.

Doel: het WK halen

Dit jaar hebben we een extra groot doel, namelijk het WK halen. Met dit in het achterhoofd hebben we enkele wijzigingen aangebracht in onze opstelling. We zetten extra in op onze zwakste discipline, de marathon. Om te beginnen kwam een ​​vriend van mij die net zijn opleiding tot dierenarts heeft afgerond naar me toe en we deden een melkzuurtest bij de jongens. Dit om de training met behulp van hartslagmeters te kunnen optimaliseren. We hebben verschillende artikelen gelezen om te begrijpen hoe de test gedaan moet worden, een test die gebruikelijk lijkt bij mensen die wandelen of hardlopen, maar niet zo gebruikelijk is in andere disciplines. Maar hoe kom ik erachter wanneer mijn paarden melkzuur beginnen op te hopen, dus onder welke grens ik moet blijven om te optimaliseren? Het antwoord is dat dat voor iedereen anders is. Zucht, maar ook wel weer verwacht, het zijn verschillende individuen. Nu kan ik mijn sessies uitvoeren met een hartslagmeter en dan zien wanneer ik de sessie moet pauzeren of wanneer ik meer moet eisen omdat het te gemakkelijk is.

Van boerderij naar trainingsfaciliteit

Een andere stap in de training is dat mijn kleine boerderij nu bijna volledig is omgebouwd tot een trainingsfaciliteit. Een volledige baan van 40x 80 meter voor de dressuur, een binnenkort te voltooien marathonhindernis en een groot gebied voor kegelrijden. Op dit moment ligt alles onder een laag sneeuw, maar we zullen deze zomer wat gras kunnen maaien. Het terrein is in totaal zo’n 1,5 ha groot. Voor de hindernis hebben we tot nu toe vier kubussen van 3 x 3 meter gebouwd en die vullen we nu aan met 8 ronde balen. Allemaal om aan mijn zwakste punt te werken: de juiste lijn in het obstakel te vinden.
Dan moeten we niet vergeten dat we ook nog geïnvesteerd hebben in een nieuwe mooie menwagen. Wat een verschil met de oude. Deze wagen volgt de paarden op een absoluut fantastische manier en heeft een stuurvertraging die volledig uit een andere wereld komt. Ik kan nu zonder problemen bochten aan met de precisie waar ik met de oude nauwelijks door de bochten heen kwam. Dus zelfs als apparatuur niet alles is, kan goede apparatuur toch aanzienlijk helpen. Nu is het tijd om te proberen meer geld te vinden, want een vergelijkbare marathonwagen staat zeker op het verlanglijstje.

Nieuw vrachtwagen

Maar die investering zal waarschijnlijk nog moeten wachten, want dit jaar hebben we prioriteit gegeven aan iets wat nog duurder is. We hebben een nieuwe vrachtwagen met oplegger besteld. De vrachtwagen die we nu hebben wordt helaas oud en reserveonderdelen worden niet meer gemaakt, wat het een beetje riskant maakt om ermee door Europa te rijden. Maar met de nieuwe auto hebben we ook zaken als wegenbelasting in de rest van Europa meegenomen en het brandstofverbruik, allemaal om de kosten op termijn wat te drukken. In de nieuwe auto hebben we een apart woongedeelte waar we altijd toegang toe hebben, en kunnen we de meeste bagage in de aanhanger opslaan.

Training en competitie, seizoen start in Kronenberg

En dan natuurlijk ook de vraag: hoe gaat het met de training en competitie? We hebben een intense start van het jaar gehad en dat zal in de toekomst zo blijven. Tot de eerste wedstrijd hebben we twee weekenden per maand getraind, in totaal zeven weekenden voor de eerste wedstrijd die we gaan rijden met Pasen. We starten ons wedstrijdseizoen in Kronenberg in Nederland van 13-16 april. Daarna gaan we, na een snelle terugkeer naar huis, van 27 april tot 1 mei naar Lähden, Duitsland. Daarna is er een wedstrijd in Zweden in Åstorp, Skåne, van 18 tot 21 mei. We zijn dan van plan om van 6-9 juli naar het WK in Le Pin-Au-Haras, Frankrijk te gaan. Hier vindt dus later dit najaar het WK plaats. We gaan dan naar twee wedstrijden in Zweden, bij onze nationale faciliteit in Flyinge, 20-23 juli. En in Kil, 10-13 augustus. Nu zijn er nog maar twee races over, Baborokow, Polen, 7-10 september. Dan dan natuurlijk het  WK in Le Pin-Au-Haras van 27 september-1 oktober.

Volg onze reis op social media en Phryso.com

Zoals ik al zei, we gaan een intens jaar tegemoet met veel kilometers en uren in de vrachtwagen. Als je met ons mee wilt helpen op onze reis, zijn we ook op zoek naar sponsors om ons te helpen bij deze onderneming. Hoe dan ook, ik hoop dat je onze reis volg, op de social media en hier op Phryso.com.

Amanda Krogstad
TeAManda -Zweden

Meer nieuws